Rutine pædagogik

De pædagogiske rutiner er skelettet i vores pædagogiske arbejde i Klostermarkens Børnehus, og indgår centralt i vores hverdagsliv med børnene og er omdrejningspunktet når vi taler om læring i hverdagen. De pædagogiske rutiner er særdeles betydningsfulde i forhold til læring, idet de er daglige, tilbagevendende og vedvarende, og er spredt ud over dagen, og udgør den rytme i hverdagen som børnene finder genkendelig og tryg.

Der foregår pædagogik og læring i garderoben, ved de daglige måltider, på badeværelset når børnene skal vaske hænder, have skiftet ble, gøres putteklar eller på toilettet, puttes, og afleveres eller afhentes af mor og far. Alle dagligdagens rutiner kan udnyttes til at omhandle læring for børnene.

Måden, hvorpå vores pædagogiske rutiner organiseres, gennemføres og praktiseres i hverdagen, har afgørende betydning for i hvilken udstrækning de pædagogiske rutiner indeholder et indbygget læringspotentiale, og fungerer som kvalitativt livs- og læringsrum for børnene, og arena for udvikling af blandt andet:
- Evne til indlevelse og hjælpsomhed
- Selvhjulpenhed
- Selvstændighed
- Dannelse, selvdannelse og relationsdannelse
- Handleevne
- Samarbejde og deltagelse i fællesskaber

Derfor tager vi os god tid i rutinerne i dagligdagen. Vi bruger vores rutiner som pædagogiske aktiviteter.

Vi bruger eks. lang tid i gaderoben på at lære børnene selv at tage tøj på. Når de kan selv, kan de hjælpe de børn, der ikke selv kan endnu. Det giver børnene selvværd at kunne bidrage til sin omverden, og hjælpe andre. Vi bruger eks. måltiderne til at lære at spise med bestik, selv hælde vand i kop, samt lære at indgå i samtaler og fællesskaber.

Rutiner har uendelige læringsmuligheder - og vi forsøger at udnytte det fuldt ud.