Vores grønne flag

Vi er certificerede med det grønne flag samt bæredygtighedsflaget

Det grønne flag gives til dagtilbud, der arbejder med friluftsliv, natur og miljø i dagligdagen, som en del af Friluftsrådets program Grønne Spirer.

For at kunne hejse det grønne flag skal institutionen lave gode, lærerige natur- eller miljøaktiviteter og have oplevelser i naturen året rundt. Derudover skal der laves en grøn handleplan, og personalet deltager i Friluftsrådets Grønne Spirer-kursus.

Det Grønne Flag er med til at give Klostermarken en synlig grøn profil, og er læring omkring ude liv og natur, som gør en forskel.

Bæredygtighedsflaget tildeles institutioner som på daglig basis arbejder bæredygtigt sammen med børnene. Vi lærer børnene om naturen og miljøet samt hvordan vi sammen passer på den.

Vi har to gange om året fælles naturprojekt i hele huset med to mdrs. varighed. Hvilket emne projekterne har, udarbejdes i fællesskab med forældrebestyrelsen. eks. Science, bæredygtighed, naturterapi osv.

For os er natur og udeliv også et vigtigt inklusionsredskab, hvor vi oplever at børnene bedre kan være en del af et fællesskab, bedre kan fordybe sig i legen og har det nemmere socialt. Naturen stimulerer aktivt børnenes sanser, og dette skaber helt naturligt bedre forudsætninger for nysgerrighed og læring hos børn.

Målet er at bidrage til, at børn via naturen får de bedste udviklingsbetingelser. At børnene vokser op og forhåbentlig bliver aktive medborgere, der kan og vil bidrage til fællesskaber og at de kan tage hånd om vores natur og miljø

Natur

Nedenfor kan du læse vores flagbreve, hvor det uddybes hvorfor vi er tildelt det grønne flag samt bæredygtighedsflaget.

Flagbrev 2022

Flagbrev 2023